مصرف مشروبات الکلی و شراب در جامعه ما مورد قبول نمیباشد و در دین اسلام حکم شرابخواری حرام است. در مورد مصرف شراب روایات بسیاری از امامان و پیامبر مطرح شده است که همگی سعی در بیان مضرات مصرف شراب دارد.
با وجود ضررهای خانمان سوز فراوان مشروبات الکلی که کاملاً هم ثابت شده است، شبکههای بیگانه و شیطانی اصرار عجیبی برای ترویج مصرف این گونه نوشیدنیها دارد.
حکم خوردن شراب و آسیب آن به بدن
شراب
اسلام مدعی است که طبق نص صریح قرآن کریم - که البته علوم و تحقیقات پژوهشگران نیز آن را ثابت میکند- شراب منافعی دارد اما مضراتش بیشتر است و حرام است به دلیل اینکه خداوند از آن نهی فرموده ...
با طلوع خورشید اسلام بر جوامع بشری بسیاری از عادات و روشهای زشت و نادرست از عرصه جوامع اسلامیبرداشته شد. توصیههای قرآن و سنت سرشار از این تحریمها و تأکیدهاست که عمل به آن علاوه بر بهره مندی از اجر معنوی، سامان دهنده مسایل جسمیو روحی بشر نیز میباشد.
یکی از این عادات ناپسند که از دیر باز و قبل از حضور اسلام در شبه جزیره عربستان رایج بود شراب خواری و مصرف الکل است.
هر چند جوامع به اصطلاح متمدن، امروز نیز در این بلای جسم و جان سوز غوطه ور هستند و هر ساله آمارهای تکان دهندهای از آثار تخریبی آن در میان جوامع به گوش میرسد، لیکن اسلام با توصیههای اعجازگونه خود در زمانی که حتی شراب را با نفع و فایده میدیدند پیروان خویش را از آن نهی کرد و فرمود:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَی حَتَّیَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ ...؛ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه میگویید.»(نساء/43)
"در روایتی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره میفرمایند:« کسی که شب را به پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است »
و در آیهای دیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و میفرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی، پلید و از عمل شیطان اند پس، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.» (مائده/ 90)
همگام با این آیات، روایات معصومین نیز بر شدت زشتی آن اشاره داشته و آن را «ام الخباثت» (مستدرک الوسایل، ج1، ص .139 ) (ریشه و مادر زشتیها) دانسته و دائم الخمر را هم ردیف بت پرست (بحارالانوار، ج 65، ص .164 ) معرفی میکنند.
در روایتی دیگر نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده و خلاصه تمامیکسانی که در بساط این منکر شریک اند را لعنت مینماید.»(نهج الفصاحه، ص 627، حدیث 2229)
"در روایتی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره میفرمایند::مَنْ بَاتَ سَکْرَانَ بَاتَ عَرُوساً لِلشَّیَاطِین ![ جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ؛ ص149] « کسی که شب را به پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است »
پس با این وجود باید بنوسیم:«هر کس
شراب خوار است عروس شیطان است!!»" (به نقل از حجت الاسلام علوی زاده)
گوشهای از زیانهای شراب
ملاک در حرمت خمر آثار و مفاسدی در آن نهفته است، که یکی از آنها میتواند زائل شدن عقل باشد ولی از دیگر آثار و مفاسد آن و این که میزان آن چقدر است، اطلاع کافی نداریم. مثلاً نمیدانیم آیا حرمت شراب فقط به خاطر مست کنندگی و زوال عقل است، یا علتهای دیگر هم دارد ...
اوّلاً ممکن است دهها دلیل برای حرمت شراب وجود داشته باشد(حتی یک قطره اش ) که هنوز به آنها نرسیده ایم.
ثانیاً یک شیء حرام ولو این که یک ذره اش آن خاصیت را نداشته باشد، ولی باید آن را به طور کامل حرام کرد که مردم اصلاً به سوی آن نروند:مانند قرار گرفتن در لبه پرتگاه که هر عاقلی از آن نهی میکند ... که البته در باب نفع مقدار کم که کسانی که گمان میکنند مصرف کم مشروبات الکلی واقعا هیچ ضرری ندارد و با مخلوط نمودن آب با آن - میتوان مستی آنرا کم کرد
(مانند عمر بن خطاب که به دیگران -یعنی اطرافیانش-گفت :اگر مایل به این شراب شدید ، مستی آن را با آب از بین ببرید!!!(المبسوط ، سرخسی، ج 24 ، ص 11 ) کاملا در اشتباه هستند زیرا به گفته بوعلی سینا :"شراب آمیخته با آب، معده را سست و تر میگرداند و زودتر مستی میآورد، زیرا آبی که در آن است، آن را زودتر به مقصد میرساند."( شیخ الرئیس ابن سینا ،قانون در طب ،کتاب اول، نقل از ابن القفطی ،تاریخ الحکما)
تازه خیلی از چیزها است که انسان خیال میکند آن اثر را در او ندارد، ولی در واقع همان اثر را میگذارد، ولی خودش متوجه نمیشود. شاید اندک اندک اثر نامطلوب خود را بگذارد ... مثلا کسی که عقلش ضایع شود، از کجا میتواند بفهمد؟! اگر از او سؤال کنیم که آیا سالم هستی، میگوید:بله!
نپختگی است که وقتی انسان فلسفهای را دربارة احکام پیدا کرد، بگوید هر چه هست، همین است، مثلاً دربارة مشروبات الکلی کسی بگوید:علت اینکه مشروب حرام است، این است که برای کبد و قلب مضرّ است، ولی تجربیات نشان داده است که اگر کسی به مقدار کم مصرف کند، نه فقط مضرّ نیست، بلکه نافع است؛ پس شراب کمش حلال و زیادش حرام است. این اشتباه است.
در تحقیقی که توسط دکتر «لورمی» به عمل آمده است مشخص گردیده که 51بیمار از 58بیمار مبتلا به سرطان لوزه، زبان و حنجره از معتادان به الکل بوده اند.( طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب، دکتر احمد قرقوز، ترجمه علی چراغی، ص41-.158) .
در بیانی حضرت صادق (علیه السلام) میفرماید :شخصی به امام صادق (علیه السلام) گفت مبتلا به مرضی هستم که هر وقت شدت میکند قدری شراب مینوشم دردم ساکن میشود؟ پس حضرت فرمودند:این کار را نکن و شراب نیاشام زیرا در حرام خدا شفا نیست پس جز این نیست که این مرض و درد تو القائی از ناحیه شیطان است و میخواهد تو را به حرام بیندازد پس اگر شیطان از شراب خوردنت نا امید شود دردت بر طرف میشود
شراب همچنین تأثیر عمیقی بر فرزندانی میگذارد که والدین آنها معتاد بوده اند.یکی از پزشکان آلمان ثابت کرده که تأثیر الکل تا سه نسل به طور حتمیباقی است به شرط این که این سه نسل الکلی نباشد.( اسلام پزشک بی دارو، ص44، نقل از علوم جنایی، ص863، پژوهشی در اعجاز علمیقرآن، ص.346)
چنانچه در این باره وجود مبارک امام صادق (علیه السلام) میفرمایند :هرکس دختر خود را به شراب خوار تزویج کند ( به ازدواج در آورد ) قطع رحم نموده است. ( باب 29 وسائل جلد سوم )
مفضل میگوید :به امام صادق (علیه السلام) گفتم :چرا شراب حرام شده است ؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود :خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است (از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور میشود و در گناه کردن بی باک میشود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد ) زیرا شراب موجب لغزش میشود و نور انسانیت انسان را میبرد و جوانمردی را در انسان ویران میکند و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار میکند و هنگامیکه انسان مست شد در امان نیست که نا آگاهانه به محارم خود تجاوز کند و جز بدبختی چیزی گیر صاحبش نمیآید. (بحارالانوار جلد 79 صفحه 133)
در بیانی حضرت صادق (علیه السلام) میفرماید :شخصی به امام صادق (علیه السلام) گفت مبتلا به مرضی هستم که هر وقت شدت میکند قدری شراب مینوشم دردم ساکن میشود؟ پس حضرت فرمودند:این کار را نکن و شراب نیاشام زیرا در حرام خدا شفا نیست پس جز این نیست که این مرض و درد تو القائی از ناحیه شیطان است و میخواهد تو را به حرام بیندازد پس اگر شیطان از شراب خوردنت نا امید شود دردت بر طرف میشود. (وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 300)
آثار شوم شراب و الکلهای دیگر از راه ناف به طفل سرایت نموده و حتی اطفال شیر خوار را از راه شیر مادر صدمه فراوان میزند و عوارضات گوناگونی را از قبیل اختلالات هضمیو عصبی و تشنجات مختلفه را باعث میگردد و به همین دلیل علم پزشکی نوشیدن شراب و امثاله را برای مادران شیرده ممنوع کرده و طبق آخرین اطلاعات پزشکی ثابت شده که فرزندان شرابخواران و الکلیها کم حافظه هستند که این تحقیق با روایت امام صادق علیه السلام در این رابطه کامل میشود. (ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 227).
شما میگویید شراب حرام است چون ضرر دارد؟!!
اسلام مدعی است که طبق نص صریح قرآن کریم - که البته علوم و تحقیقات پژوهشگران نیز آن را ثابت میکند- شراب منافعی دارد اما مضراتش بیشتر است و حرام است به دلیل اینکه خداوند از آن نهی فرموده :یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/90)-ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دوری گزینید باشد که رستگار شوید.
کلام را با سخنی پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله به پایان میبریم:پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) میفرمایند:کسی که شراب دنیا را برای غیرخدا نیز ترک گوید خداوند او را از این شراب طهور مینوشاند علی (علیه السلام) میگوید:عرض کردم برای غیرخدا؟ فرمود:آری کسی که برای حفظ جان خود نیز از شراب دنیا چشم بپوشد خدا او را از رحیق مختوم سیراب میکند[ تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 281]
با این اوصاف و ویژگیها و شرایطی که هم در منابع دینی و هم در اکتشافات بشری برای این نوشیدنی ذکر شده، به واقع حرفی دیگر برای استفاده از این ماده باقی میماند؟
به امید آنکه کمیدر رفتارهایمان آگاهانه تر رفتار کنیم تا سعادت دو دنیا را شامل حال خود نماییم.